En marxa “Aprendre a l’hort de l’escola”, un projecte pedagògic i d’inclusió social

Aquest matí, la Fundació Drissa, la Fundació Bancària “la Caixa” i l’Ajuntament de Girona han presentat a la comunitat educativa de Girona el projecte “Aprendre a l’hort de l’escola”, en el marc de la sisena Jornada d’Horts Escolars organitzada pel consistori. Es tracta d’una iniciativa que neix de la mà de Drissa, dedicada a la inserció laboral de persones amb trastorn mental, amb la col·laboració de l’Obra Social “la Caixa”, per millorar la qualitat de vida de les persones que tenen una malaltia mental i de la gent gran, a través de la pràctica i l’aprenentatge de l’horticultura amb els infants. El projecte ha pres embranzida i aquest curs ja s’ha posat en marxa com a prova pilot a dues escoles de Girona, El Bosch de la Pabordia i Àgora, gràcies també a la col·laboració de la Caseta Serveis Educatius del consistori gironí que ha inclòs l’oferta en el seu programa de recursos educatius per a l’escoles de la ciutat, i a l’escola 9d4t, de Quart. L’objectiu és estendre la seva implantació com a part del programa docent a tots els centres que puguin estar interessats en la iniciativa, atesa la bona valoració del projecte, tant per part dels professionals de Drissa que fan l’activitat, com de les persones grans voluntàries, mestres i alumnes. Amb el projecte “Aprendre a l’hort de l’escola” es vol facilitar un espai on les persones amb un problema de salut mental, la gent gran voluntària i l’alumnat convisquin i treballin per un objectiu comú: construir i mantenir l'hort de l'escola, en el marc d'un ambient natural, saludable i sense prejudicis. Protagonistes L’estigma social de la malaltia mental és una de les grans barreres per a la integració social de les persones que tenen un trastorn mental i un obstacle més en la seva rehabilitació. El treball, per la seva banda, és una de les eines terapèutiques que més contribueixen a millorar la seva qualitat de vida i els permet demostrar quines són les seves capacitats i lluitar contra l’estigma. “Aprendre a l’hort de l’escola” és un projecte liderat per les persones amb trastorn mental, experts en horticultura ecològica de la Fundació Drissa, que són els que aporten el coneixement de com es treballa l’hort i fan possible el seu funcionament diari. Compten amb el recolzament dels professionals de suport de l’entitat, que les atorguen l’apoderament necessari per a que cada persona reforci les seves capacitats. Per la seva banda, els centres educatius aporten al projecte la seva experiència en la metodologia d’ensenyament, alhora de contribueixen a la constància i al seu bon desenvolupament. L’alumnat esdevé protagonista en tot el procés, ja que és qui aprèn i posa les mans necessàries per fer d’aquest projecte quelcom real i perdurable en el temps. L’hort ecològic escolar és una eina pedagògica que permet educar en valors de progrés sostenible, de respecte a la natura, de socialització de l’entorn i de treball en equip. Aquesta pràctica acosta l’alumne a la realitat rural i agrària i reforça els coneixements teòrics adquirits a l’aula a través d’un treball pràctic que es dur a terme en el taller d’horta. Aquest aprenentatge s’adapta a cada edat i al projecte educatiu de cada escola. Els alumnes aprenen els processos biològics, el cicle vital de les plantes, el cicle de l’aigua, del carboni i de la matèria, el paper dels descomponedors a la natura, la història de l’agricultura i l’horticultura, per citar alguns exemples. El projecte també inclou la formació i l'adquisició d'habilitats tècniques a l'equip docent per organitzar i gestionar l’hort escolar, que es manté tot l’any gràcies, en aquest cas, dels professionals de Drissa En relació amb la gent gran, el projecte dona resposta a la necessitat de millorar la qualitat de vida d’aquestes persones amb programes d’envelliment actiu, amb especial atenció a les persones vulnerables. La funció principal de les persones grans voluntàries que participen en la iniciativa és ajudar i també aportar la seva experiència a la resta membres implicats. Treballen aspectes com la mobilitat física, la memòria i la comunicació, de manera que milloren el seu benestar global. La presentació del projecte a les escoles, que s’ha dut a terme a l’EspaiCaixa de Girona, ha anat a càrrec de la tinenta d’alcaldia i regidora d’Educació i Esports de l’Ajuntament de Girona, Isabel Muradàs, la gerent de Drissa, Núria Martínez, la coordinadora del projecte i cap d’Innovació de l’entitat social, Sílvia Planella, i del director de la Banca d’Institucions de Girona, de CaixaBank, Carles Joanola. També han intervingut per part de la Fundació Drissa, Loida Gumà, pedagoga i Pau Suy, ambientòleg i educador que ha dut a terme un taller de compostatge a l’escola El Bosc de la Pabordia, on s’ha pogut veure la prova pilot. La Fundació Drissa és una entitat sense ànim de lucre que té com a primer objectiu treballar per a la millora de la qualitat de vida de les persones que tenen un trastorn mental (especialment trastorns mentals severs), a través de la inserció laboral i l’habitatge. La nostra fundació hi col·labora intensament i forma part del seu patronat. El projecte “Aprendre a l’hort de l’escola” beu de l’experiència de l’entitat en l’àmbit d’horticultura ecològica i de la lluita contra l’estigma social de la malaltia mental. Per part de l’Ajuntament de Girona participa en el projecte la Caseta-Serveis Educatius, dedicada a l’oferta de recursos educatius per a la ciutadania i centres docents de la ciutat, entre els quals s’hi troba des de l’any 2008 el projecte “Hort i Cultura”. La iniciativa compta amb el finançament de la Fundació Bancària “la Caixa” i forma part de les actuacions que l’entitat treballa en l’àmbit de l’envelliment actiu.
En marxa “Aprendre a l’hort de l’escola”,  un projecte pedagògic i d’inclusió social

Participa a la contractació en pràctiques de persones joves beneficiàries del Programa de Garantia Juvenil a Catalunya, segons l'Ordre TSF/115/2018, de 12 de juliol.

Programa finançat per la iniciativa d’Ocupació Juvenil i el Fons Social Europeu amb un cofinançament del 91,89%.

 

Registre Fundacions 1817. Registre Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya S05710.

Registre de Grups d’Interès de l’Administració de la Generalitat i del Sector Públic. Número d’indicador 315.

Registre municipal d’entitats (Ajuntament de Girona) amb el número EH3234.

Cens d’Entitats de Voluntariat de Catalunya 001907-000.

La Fundació Support-Girona està acreditada amb l'ISO 9001:2015